Skip to content

Engagement Rate

Mätvärde för hur mycket användarna interagerar med ditt innehåll på sociala medier (t.ex. likes, kommentarer osv.). Det ger insikt i hur väl målgruppen engagerar sig i innehållet och är en indikator på dess effektivitet och relevans.

En hög engagement rate tyder vanligtvis på att innehållet är resonant och engagerande för målgruppen, medan en låg rate kan indikera behov av justeringar i exempelvis innehållsformat eller målsegmentering.

Engagement rate kan beräknas på flera sätt. Några vanliga metoder är:

1. Antalet likes, kommentarer och delningar dividerat med antalet följare eller visningar (uttryckt som en procentandel).

2. Totalt antal interaktioner (likes, kommentarer, delningar osv.) dividerat med antalet inlägg eller visningar.

3. Antalet klick på länkar eller call-to-actions i förhållande till det totala antalet visningar.

Logga för Synlig digital marknadsföring

Har du några funderingar kring digital marknadsföring eller SEO är du varmt välkommen att höra av dig till vårt interna marknadsföringsteam Synlig. Synlig erbjuder löpande hjälp med både annonsering och SEO.