Är du sugen på att starta e-handel men har inte spikat affärsidén? Det är vanligare än många tror och för många kan det handla om att testa livet som egenföretagare - men VAD ska du sälja!?
- Den digitala omvandlingen
I det här inlägget hjälper vi dig lite på traven genom att lyfta vad vi handlar mest av på nätet.
Vi kan börja med att prata om den digitala omvandlingen som skedde i samband med Corona-pandemin där många e-handlare märkte av en ökad försäljning. Det berodde på att allt färre besökte fysiska butiker och vände sig mot den digitala världen för att klicka hem sina varor. Skiftet i beteende var framförallt bland åldersgruppen 65+ som började handla dagligvaror online. Åldersgruppen 25 - 64 år förändrade också sitt beteende, även om vanan av att handla online redan fanns. De ökade sin konsumtion av nya kategorier såsom mat- och apoteksvaror.
-
Populära kategorier
Onlinehandeln fick en skjuts under pandemin och allt fler hittar och uppskattar bekvämligheten och möjligheterna det ger. En av de allra största områdena när det kommer till onlineshopping är kläder/skor/accessoarer, vilket också är ett område med hög konkurrens. Har du dock en egen nisch med utvalt sortiment eller unika detaljer kan det bli enklare att positionera sig på marknaden. Nästa stora kategori är presenter och julklappar, en något svårdefinierad kategori i och med att den går in i alla möjliga andra kategorier. Inte så otippat så är leksaker en populär kategori som säkerligen också många gånger handlas som just gåva.
Hälsovårdsprodukter och skönhetsprodukter är två andra stora kategorier där konsumenter uppskattar att kunna klicka hem produkter online. Även hemelektronik är populärt, mycket tack vare att det är smidigt att jämföra priser mellan olika butiker och därmed enklare att göra ett bra kap.
Under pandemin ökade även efterfrågan på gym och sportartiklar samt matvaror som fortsatt håller i sig populärt.
-
Är du redo?
Nu när du har lite bättre koll på vad folk köper mest på nätet, så kanske drömmen om din egen butik kommer allt närmare? När du har din affärsidé, har gjort din research och är redo att sätta igång, kan ett bra nästa steg vara att testa en demobutik för att känna på plattformen. Det gör du enkelt här.
Vi ser fram emot att se vad du skapar!
KOMMENTARER