Skip to content
photo-1537731121640-bc1c4aba9b80
Nina Skogberg2024-03-22 15:28

Annonsera i sociala medier för eget varumärke

Säljer du produkter av eget varumärke? Då kan det vara extra viktigt att arbeta med varumärkeskännedom i annonseringen, för att sticka ut i konkurrensen eller helt enkelt göra potentiella kunder medvetna om att ditt företag finns. Vi ger några tips och råd om hur du kan tänka kring annonsering i sociala medier, med fokus på Facebook & Instagram.

Det kan vara svårt att veta vad annonsering i olika kanaler som Google och sociala medier kommer att ge. Vi förstår att den högsta drömmen är att få igång försäljningen direkt när första annonsen har publicerats och se att det ramlar in köp via annonserna redan första veckan. Vi vet också att det inte riktigt är så enkelt och att det kan kännas stressigt att lägga pengar på både en byrås arbete och en annonseringsbudget som går direkt till Meta (som äger Facebook och Instagram). Särskilt om det inte ger något tillbaka från start.

Att annonsera för eget varumärke kan dessutom innebära en extra utmaning om produkterna inte redan finns hos en välkänd återförsäljare sedan en period tillbaka. Men hur ska man då tänka när man ska annonsera för sina egna produkter i sociala medier? Vi listar några tips och råd för detta.

 

7 tips att ha i åtanke

photo-1611926653458-09294b3142bf

 

1. Tänk varumärkeskännedom som prio ett

I början bör det största fokuset ligga på att göra din potentiella kundgrupp medveten om att dina produkter finns. Tänk dig själv in i situationen att du exempelvis vill hitta en ny tröja. Även om du vet vilken färg och modell som du är ute efter, så kan det finnas en hel del företag i branschen som säljer liknande produkter. Det kan då vara svårt att fatta ett beslut om var du ska handla, beroende på vilka faktorer som spelar in.

Därför är det viktigt att lyfta fram just dina USP:ar (Unique selling points). Vad gör dina produkter unika eller vad får din affärsidé att sticka ut lite extra? Hur tillverkas produkterna eller hur går designprocessen till?

För att sticka ut från mängden kan passionen, visionen och kompetensen bakom företaget och produkterna verkligen fånga potentiella kunders intresse. Vad brinner ditt företag för och vem skulle du säga att företaget är? Varför ville du skapa produkterna från början? Saknades de på marknaden eller fanns en idé om att förbättra produkterna exempelvis?

 

2. Våga vara personlig

Detta tips hör till stor del ihop med dina USP:ar och gäller främst för innehållet i exempelvis bildspel och videor, som du vill använda som material i dina annonser. När det kommer till innehåll i sociala medier, så kan du med fördel spela in videor med din mobiltelefon. Det behöver inte vara krångligare eller dyrare än så. Visa exempelvis upp hur ni arbetar på lagret eller i butiken, vilka nya produkter som kan ha lanserats osv.

 

3. Ha tålamod

Trots att Meta har tagit fram sina Advantage+kampanjer som drivs av AI och automatisering, så behöver alla annonseringskanaler tid på sig att hitta vilka personer som de anser att det är bäst att rikta sig mot. Inte bara vilka som kommer att köpa produkterna utan i första hand vilka som kan vara intresserade av att stanna upp och titta på annonsen och sedan klicka sig vidare via den in till webbutiken.

 

4. Börja med vissa mål

En rekommendation när det kommer till annonsers mål är att ha åtminstone en annons till en början med trafik eller medvetenhet som mål. Just dessa typer av mål knyter an till varumärkeskännedomen och används för det syftet. Du kan såklart även ha aktiva annonser med försäljning som mål men det är viktigt att ha rimliga förväntningar på resultatet av dem, alltså att det kan ta tid innan de börjar att generera försäljning.

 

5. Glöm inte retargeting

När personer tidigare har besökt er webbplats och kanske till och med lagt produkter i varukorgen men inte genomfört köpet, så är det en utmärkt idé att ha en annons igång som riktar sig mot de målgrupperna.

Du kanske själv känner igen att du klickat på en annons eller bara varit inne och scrollat i sociala medier men sedan blivit avbruten och därmed inte genomfört ett köp eller läst klart en text. Dina kunder kanske också på samma sätt har suttit och kikat i telefonen på fikarasten, sett en annons som fångat deras intresse, klickat sig vidare till webbplatsen, blivit påminda om att de måste hinna fylla på kaffekoppen innan de återvänder till skrivbordet och därför lämnat plattformen. Då passar en retargeting-annons jättebra som påminnelse om att dina potentiella kunder har blivit avbrutna när de kikat på dina produkter.

I början behöver dock kampanjer tid på sig att samla ihop en helt ny retargeting-målgrupp från att målgruppen har skapats. När du sätter upp en sådan målgrupp i Facebook så fylls den också på löpande, vilket innebär att du inte behöver göra en ny efter ett tag.

 

6. Var inte rädd för att testa olika erbjudanden

Varför inte testa att exempelvis annonsera med erbjudanden för Black Friday, jul och nyår, Alla hjärtans dag eller någon annan högtid eller händelse? Kunder kan vara mer köpbenägna under denna period och kanske till och med vänta på att få erbjudanden. Om de är tillräckligt bra så kan det lilla extra leda till att kunderna genomför köp. Det är också en bra idé att anpassa annonserna utefter vilken säsong det är.

 

7. Jobba med “tratten”

Detta tips har vi redan varit inne och nosat på, att ha olika mål för olika kampanjer. Det är självklart viktigt att fånga in nya kunders intresse. Lika viktigt kan det vara att få återkommande kunder eller få personer som redan visat ett intresse för dina produkter, att genomföra det där sista klicket för att beställa hem dem.

Rent visuellt kan man se det som en tratt, där fokus längst uppe är att skapa varumärkeskännedom och fokuset längre ner handlar om att få köp eller ge någon form av mervärde till befintliga kunder. Något som är viktigt att tänka på i olika steg i tratten och köpresan är budskapet i annonserna. Högre upp i tratten där varumärkeskännedomen är fokus, så kan budskapet handla mycket om USP:ar. Längre ner i tratten där personer redan känner till varumärket kan det passa bättre med ett budskap som syftar mer till försäljning.

 

avatar

Nina Skogberg

Välkommen att kontakta vår Sociala medier specialist Nina för frågor och information om våra paket för sociala medier.

KOMMENTARER

RELATERADE ARTIKLAR