×
Skip to content
STARTA GRATIS DEMO

FAQ

Vanliga frågor och svar om vårt fraktavtal

Vi förstår att det kan finnas många frågetecken kring frakten och vårt avtal med DHL. Här hittar du svar på de vanligaste frågorna.

Saknas din fråga? Välkommen att kontakta oss på tel 0650-757 59 (växel) eller support@acendy.se

Lastbil på väg
Vad kostar fraktavtalet? Vi har inga fasta kostnader för dig som har en butik hos oss, du betalar bara för de paket du skickar.
Hur kommer jag igång med fraktavtalet?

Det är enkelt!

1. Skicka in din anmälan så får du ett kundnummer från oss.

2. Använd kundnumret för att boka din frakt som du brukar, t.ex. via webbportal hos DHL eller något TA system. Du har väl inte missat vår prisvärda lösning för transportadministration?

Vad är volymvikt och dimensionsvikt och hur räknar jag ut dem?

Båda syftar på samma vikt. Denna vikt beräknas som en funktion av paketets volym i relation till en kubikmeter som antas väga 280kg. 

Exempel för volymvikt

  • Ett paket som väger 10 kg med måtten 0,5 x 0,5 x 0,5 m ger en volymvikt på 0,5 x 0,5 x 0,5 x 280 kg = 35 kg.
  • Volymvikten blir därmed 35 kg vilket också är den vikt priser kommer beräknas på.

Notera att verklig vikt och volymvikt kan skilja sig. Dock är det alltid den högsta av dessa två som ligger till grund för fraktkostnaden (”fraktdragande vikt”).

Vad kostar det att skicka paket med DHL?

Så länge paketet är inom ramarna för normal hantering, se specifikation nedan för Service Point och Paket, beräknas fraktkostnaden efter en tabell med stigande pris per stigande viktenhet, notera att vikten är den högsta av verklig vikt och volymvikt (”fraktdragande vikt”). Du kan se dina priser i portalen.

I tillägg till detta görs påslag i form av driftmedelstillägg (”DMT”) och ev. andra tillägg beroende på tex säsong eller andra tillval som kan göras vid bokning av frakten. 

Vill du veta kostnaden för ett specifikt paket använder du med fördel vår WGR Frakt kalkylator.

Normal hantering,

DHL paket till Service Point ombud

  • Alla paket ska kunna maskinsorteras
  • Max verklig kollivikt – 20 kg
  • Minimimått – 15 x 11 x 3,5 cm. 
  • Maximimått – maxlängd 150 cm + omkrets = 300 cm.

DHL Paket

  • Alla paket ska kunna maskinsorteras
  • Max verklig kollivikt – 35 kg
  • Maximal sändningsvikt – 150 kg
  • Minimimått – 15 x 11 x 3,5 cm. 
  • Maximimått – 150 x 50 x 50 cm.
Kan jag använda WGR Frakt också för att hämta varor från mina underleverantörer?

Ja det går utmärkt att göra det via DHL. Vi kan tex erbjuda bra villkor för hel och halvpall samt styckegods från tex underleverantörer till ert lager både inom Sverige och Europa. Hör av dig till vår support för mer information.

Varför får jag inga fakturor från DHL?

All fakturering samt support för DHL går via oss.

Jag har fått straffavgifter samt paket i retur från DHL, varför?

Paket som inte kan maskinsorteras eller inte uppfyller DHL’s krav på utformning, mått och vikt riskerar straffavgifter samt att gå i retur. Se regler för Service Point och Paket nedan.

Paket som följer nedan går enligt ordinarie prisplan.

DHL – Service Point

  • Alla paket ska kunna maskinsorteras
  • Max verklig kollivikt – 20 kg
  • Minimimått – 15 x 11 x 3,5 cm 
  • Maximimått – maxlängd 150 cm + omkrets = 300 cm

DHL – Paket

  • Alla paket ska kunna maskinsorteras
  • Max verklig kollivikt – 35 kg
  • Maximal sändningsvikt – 150 kg
  • Minimimått – 15 x 11 x 3,5 cm
  • Maximimått – 50 x 50 x 50 cm

Kollin som ej uppfyller ovan risker att gå i retur vilket då medför returkostnad motsvarande fraktkostnaden + 20%.

Fakturan innehåller ingen specifikation över skickade paket?

För de fall du vill se utförlig specifikation för alla skickade paket hittar du detta i portalen. Här kan du titta på specifika fakturor, se alla leveranser samt underliggande kostnadsberäkningar för frakten.

Vad kostar en retur via DHL Service Point?

En retur kostar lika mycket som frakten ut + 20%. Tillägget kommer av att DHL nu kör tillbaka paketet till er adress istället för till ett ombud som vid utleveransen. 

Vad kostar ej uthämtade paket för DHL Service Point?

Ej uthämtade paket kostar frakten ut + 20% + 62 kr*. Tillägget om 20% tillkommer av att DHL nu kör tillbaka paketet till er adress istället för till ett ombud som vid utleveransen. 62 kr* tillkommer av att DHL själva måste märka om paketet för returen tillbaka till er. Notera att ett paket ligger kvar hos ombudet i två veckor innan det går tillbaka. Under denna period får kunden minst fyra notifiering via SMS och ett brev om att paketet finns att hämta.

*Detta pris kan ha uppdaterats

Hur länge ligger paket kvar på DHL Service point?

Ett paket ligger kvar hos ombudet i två veckor (14 dagar) innan det går tillbaka. Paketet skickas tillbaka dag 14. Innan paketet går tillbaka har kunden fått SMS om att paket finns att hämta, dag 1, 6, och 12. (för de fall bara e-post finns tillgänglig notifieras kunden via e-post)

Vilka paketmått gäller för DHL Service Point?

Alla paket ska kunna maskinsorteras

  • Max verklig kollivikt – 20 kg
  • Minimimått – 15 x 11 x 3,5 cm.
  • Maximimått – maxlängd 150 cm + omkrets = 300 cm
Vad är drivmedelstillägg (“DMT”) och hur stort är det?

DMT är en priskorrigerande faktor mellan köpare och säljare av transporter. Orsaken är att drivmedelspriset har en förmåga att stiga både snabbt och mycket och det påverkar givetvis affärerna för de som sysslar med transporter.

DMT avser att motsvara åkarens ungefärliga kostnader för drivmedel och beräknas som en procentsats i relation till ursprungligt transportpris.

Här kan du läsa om DMT hos DHL
Går det att använda Postförskott/Efterkrav när man skickar med DHL?

Ja, det går att skicka med Postförskott/Efterkrav via DHL Economy Select, Paket, Parti, Stycke och Pall. För att använda Postförskott/Efterkrav på DHL Service Point måste du först ansöka om detta hos supporten.

Vad behövs varukoder till?

Alla världens handelsvaror har klassificerats med sifferkoder, dvs. varukoder, som utgör ”ett gemensamt språk” för nästan all utrikeshandel. Tullverken i så gott som alla länder och många andra myndigheter förutsätter att dessa sifferkoder används. Varor som importeras från länder utanför EU-området ska tullklareras, och då ska varukoder anges för alla varor. Utan en varukod kan en vara inte förtullas. Det är viktigt att hitta rätt varukod, så att du betalar rätt slags tullar, skatter och andra avgifter till korrekta belopp och att du tillämpar korrekta bestämmelser. Som importör är du ansvarig för att varorna blir rätt klassificerade.

Var hittar man rätt varukod?

Du kan söka varukoder i DDS/TARIC-söksystemet. Söksystemet, som är gratis att använda, är baserat på Taric-databasen och upprätthålls av EU-kommissionen. Systemet omfattar uppgifterna i EU:s gemensamma tulltariff, bl.a. de gällande varukoderna och varubeskrivningarna, och även andra uppgifter, såsom tillhörande fotnoter, olika importtullar,

Hur gör jag om jag vill skicka till utlandet?

Om du idag skickar med DHL Service Point och Paket väljer du bara DHL Parcel Connect samt DHL Paket Export för motsvarande lösningar och registrerar allt på samma kundnummer som du använder för Sverige. Om du vill skicka Pall eller Styckegods ber vi dig först kontakta vår support för instruktioner.

Vill du komma igång eller veta mer om vårt fraktavtal?

Vi ser fram emot att stödja dig på din tillväxtresa med billigare och enklare frakt.
Skicka bara in din ansökan så är du snabbt igång!

Du når våra fraktexperter på tel 0650-757 59 (växel) eller support@acendy.se