Conversion Funnel
Stegen en potentiell kund går igenom från första kontakt till köp eller annan konvertering. Funnelns stadier brukar delas upp i olika steg, som exempelvis:
1. Medvetenhet: Det första steget där kunden blir medveten om vad företaget erbjuder
2. Intresse: Kunden visar aktivt intresse för företagets produkter/tjänster, vilket ofta visas genom att kunden söker mer information om dem
3. Övervägande: Kunden jämför alternativ och överväger vilket märke eller vilken produkt som uppfyller personens behov på bästa sätt
4. Avsikt: Genom att exempelvis lägga någonting i varukorgen, så visar kunden en direkt vilja till att köpa någonting
5. Utvärdering: Innan köpet genomförs, utvärderar kunden och fattar beslut om att genomföra köpet
6. Köp: Det slutgiltiga steget där kunden genomför sitt köp

Har du några funderingar kring digital marknadsföring eller SEO är du varmt välkommen att höra av dig till vårt interna marknadsföringsteam Synlig. Synlig erbjuder löpande hjälp med både annonsering och SEO.