Skip to content
dator_med_texten_goals_pa_skarmen
Nina Skogberg2025-01-13 16:34

Nytt år, ny plan - Vad är viktigt i en marknadsföringsstrategi?

Ett nytt år är här och vi på Acendy önskar dig ett fantastiskt 2025!
Varje ny början kan både kännas spännande och överväldigande, särskilt när det kommer till att lägga upp en strategi. Vet du inte var du ska börja för att skapa en marknadsföringsplan för 2025? Var bara lugn, vi hjälper dig på traven med några av de viktigaste delarna för att den ska bli så effektiv och genomtänkt som möjligt.


  1. Mål, mål och återigen mål! Oavsett om du ska skapa en marknadsföringsplan, börja med en helt ny aktivitet eller renovera hemmet så finns det en gemensam grund som behövs - minst ett mål att sikta mot. För att mål ska vara så enkla att nå som möjligt så bör de vara tydliga, mätbara och tidsbestämda. Exempel på sådana kan vara ökade intäkter, större varumärkeskännedom eller att få lojala och återkommande kunder.
  2. Vilka är dina målgrupper? Är det en eller flera? Vad är de baserade på, exempelvis vilka intressen? Det är väsentligt att veta vem/vilka du vill nå och hur deras behov, beteenden och preferenser ser ut. Oavsett om du säljer produkter eller tjänster. Om du inte redan känner till din huvudmålgrupp eller om det kan ha tillkommit nya, så behövs en analys.
  3. Hur ser konkurrensen ut på marknaden?  T.ex. vilka söktermer konkurrerar du om eller vilka målgrupper? Utan att ha koll på vilka dina konkurrenter är och hur de profilerar sig, så kan du inte planera hur du ska sticka ut eller förhålla dig till deras styrkor och svagheter. Detta hör också ihop med trender, både vilka som har varit och vilka som är aktuella just nu.

    campaign-creators---kQ4tBklJI-unsplash

  4. Vad vill du säga? Dina konkurrenter kommer att ha ett budskap i sin marknadsföring och det behöver du också ha. Budskapet kan handla om vem du är som företag och vilket värde du vill erbjuda till kunderna. En viktig aspekt är att det bör vara sammanhängande, som den berömda röda tråden, så att målgruppen får en konsekvent uppfattning om ditt varumärke.
  5. Hur många verktyg finns det egentligen? Jo, det finns en hel del. Både för innehållsskapande, statistik och datainsamling samt mycket mer. Dessa förändras kontinuerligt och nya kan tillkomma. Ha koll på vilka du vill använda utefter vilka som passar dina behov.
  6. Ska du synas överallt? Det finns flera faktorer som spelar in när du ska välja kanaler/plattformar för din marknadsföring. Till stor del beror det på var din befintliga målgrupp befinner sig och var de potentiella nya du vill nå interagerar.
  7. Ha flera faktorer i åtanke när du bestämmer budgeten. Den kan baseras på flera saker. Konkurrens är en av dem, som tidigare nämnt. Den inkluderar även verktyg, kampanjer och andra utgifter. Tänk också på att våga tänka om, om det behövs. Kanske behövs det plötsligt mer budget till någonting och kanske kan budgeten skäras ner för något annat?

    isaac-smith-Ij7h-m4nJ18-unsplash
  8. Skapa en tidsplan. Annars är risken stor att de insatser du gör inte får önskad effekt och att det blir stressigt att behöva göra något i sista minuten för att det har glömts bort. Tidsplanen kan innehålla allt ifrån olika högtider och evenemang till när och vad du ska publicera i olika kanaler.
  9. Glöm inte bort att följa upp! Det kan låta lättare sagt än gjort. Följa upp exakt vad? Och hur? Steg ett bör vara att skapa så kallade KPI:er (nyckeltal), så att du vet vad det är du vill kunna mäta. Därefter är det viktigt att använda verktyg som både kan ge en överblick över det du vill mäta och som är enkla att använda.
    Om det känns svårt att ständigt utföra regelbunden analys, så ta hjälp av någon som är duktig på det. Det är jätteviktigt att inte tappa den biten eftersom analyserna ger underlag till vad som kan förbättras och utvecklas utifrån vad som inte givit önskat resultat, så att du får insyn i vilka justeringar som kan behövas i strategin.
  10. Ingen plan bör vara helt huggen i sten. I takt med att förändringar sker både internt och på marknaden samt i övriga delar av omvärlden, så är det inte en fråga om OM du kommer behöva anpassa planen, utan snarare hur. Genom tidigare nämnda analyser kan du lära dig från tidigare kampanjer och andra marknadsföringsinsatser inför framtiden.
  11. På tal om framtiden - Det är verkligen roligt att få in nya kunder men minst lika viktigt (om inte viktigare) att bygga långvariga relationer med befintliga kunder. Det gör du genom trevlig kundsupport, personalisering och engagerande innehåll.

 

 

  • Ta hjälp av vår marknadsföringsavdelning Synlig

Har du märkt att det krävs mycket tid och arbete kring marknadsföring? Eller är det svårt att ens veta var du ska börja? Ta då hjälp av en byrå som erbjuder olika marknadsföringspaket. Det hjälper dig att vara mer effektiv med annat. Dessutom är det mycket värt att ha någon med kompetens och erfarenhet som hanterar dina annonskonton på löpande basis.

Vi på Acendy har en marknadsavdelning som erbjuder olika paket i flera kanaler. Ta kontakt med teamet på Synlig om du vill veta mer!

avatar

Nina Skogberg

Välkommen att kontakta vår Sociala medier-specialist Nina för frågor och information om våra paket för sociala medier.

KOMMENTARER

RELATERADE ARTIKLAR