Skip to content
medarbetare_acendy
Nina Skogberg2024-10-17 16:01

Black Week - Vad ska du tänka på?

Det finns troligtvis inte någon e-handlare år 2024 som inte känner till Black Friday, som numera vuxit till Black Week följt av Cyber Monday.

Med tanke på hur stort Black Week har blivit så behövs nog heller ingen övertygan om att e-handlare bör annonsera under denna period. Särskilt eftersom det blivit ännu viktigare att konkurrera med andra företag inom olika branscher och att få kunder att nappa på just ditt erbjudande. Men vad är egentligen viktigast att tänka på när man utformar sin plan för detta globala fenomen?


  • Varför du inte ska missa att annonsera för Black Friday/Week

Kunder förbereder sig på och förväntar sig numera att det kommer finnas kampanjer och erbjudanden under denna period på året, och passar då på att köpa julklappar eller något till sig själv.

6 skäl till varför du bör synas under denna shopping-högtid och förbereda dig i god tid:

1. Maximera försäljningen
2. Stärka varumärkesnärvaron
3. Bli konkurrenskraftig (vilket leder till kundlojalitet och marknadsandelar)
4. Skapa medvetenhet och förväntan hos potentiella kunder
5. Öka trafiken till webbplatsen i god tid
6. Nå just din/dina köpstarka målgrupp(er)

markus-spiske-BTKF6G-O8fU-unsplash

6 tips för att maximera möjligheterna för din e-handel

1. Genom att i god tid annonsera med just dina erbjudanden, får kunderna tid att planera och prioritera sina köp vilket gör att du ökar chanserna att de handlar hos just dig!

2. Se till att ha tillräckligt i lager för att möta kundernas efterfrågan, särskilt för populära artiklar, men undvik för stort lager som leder till ett överskott som inte bli sålt. Detta leder i sin tur till minimerade kostnader och säkerställande av att kundernas efterfrågan möts. Detta uppnås genom effektiv lagerhantering grundad på data från föregående år.

3. Skapa förhandsengagemang (genom bland annat anmälningar till nyhetsbrev, tävlingar, giveaways, skapade kundkonton eller att kunden lägger produkter i varukorgen innan rean börjar). Det kan leda till högre konverteringsgrad när kampanjerna går live.

4. Teknisk beredskap är en väldigt god idé, både vad gäller säkerhet (för att skydda kunddata och undvika bedrägerier) samt för att säkerställa webbplatsens prestanda.

5. Skapa tydliga erbjudanden och prisstrategier. Stick ut i mängden!

6. Tänk på kundupplevelsen. Uppmana gärna också kunderna att lämna recensioner och dela köpupplevelser i sociala medier. Just recensioner är en stark fördel att ha då det skapar en trygghet hos potentiella kunder och kan användas i marknadsföringssyfte.

Har du tänkt på att säkerställa att din webbplats erbjuder en smidig mobilupplevelse? Med tanke på att många idag genomför sina köp i mobiltelefonen, så är användarvänligheten i det formatet otroligt viktig.

microsoft-edge-6CNB3iD8M4E-unsplash


  • Fun facts om Black Friday

Visste du att Black Friday har sitt ursprung i USA och att den moderna användningen av termen går tillbaka till 1950- och 1960-talet?

Black Friday har gått från att termen användes för att beskriva det kaos och den trafik som uppstod när massvis med shoppare och turister anlände till Philadelphia för att handla och delta i en årlig fotbollsmatch efter Thanksgiving. Till att idag syfta på en global shoppinghändelse, där företag erbjuder stora rabatter för att locka kunder och kickstarta julhandeln.

 

  • Ta hjälp av vår marknadsföringsavdelning Synlig

Om det känns alltför stort att rodda i marknadsföring inför Black Week och andra tillfällen, ta då hjälp av en byrå som erbjuder olika paket. Det hjälper dig att spara tid och vara mer effektiv med annat. Dessutom är det mycket värt att ha någon med kompetens och erfarenhet som hanterar dina annonskonton på löpande basis.

Vi på Acendy har en marknadsavdelning som erbjuder olika paket i flera kanaler. Ta kontakt med teamet på Synlig om du vill veta mer!

Stort lycka till med din marknadsföring!

avatar

Nina Skogberg

Välkommen att kontakta vår Sociala medier specialist Nina för frågor och information om våra paket för sociala medier.

KOMMENTARER

RELATERADE ARTIKLAR