Nu har det gått några månader sedan tech-världen skakades av en betydande läcka från Google. Interna dokument avslöjades, vilket gav oss en inblick i hur denna mytomsbundna algoritm fungerar. Här sammanfattar vi några viktiga insikter från läckan som kan vara särskilt värdefulla för e-handlare.
En av de mest uppseendeväckande avslöjandena i Google-läckan är att klickfrekvens påverkar den organiska rankningen. Trots att Google officiellt har förnekat detta. Klickfrekvens eller CTR (Click-Through Rate), är ett mått på hur ofta personer klickar på ett sökresultat i förhållande till hur många gånger det visas. Den beräknas genom att dividera antalet klick med antalet visningar och uttrycks som en procentandel. Till exempel, om en annons visas 100 gånger och får 5 klick, är CTR 5%. En hög CTR indikerar att innehållet är relevant och engagerande för målgruppen. Du kan se din sidas CTR på specifika söktermer genom att gå in under resultat i Google Search Console.
Du kan förbättra din CTR genom att se över sidornas meta-titlar och beskrivningar. De bör vara relevanta och intresseväckande. Men se också till att landningssidan uppfyller besökarens förväntningar. En bra CTR är inte värt något om du har en hög bounce rate, alltså besökare som lämnar sidan utan att ha interagerat med den. När besökare stannar kvar på en sida och interagerar med innehållet, signalerar det till Google att sidan uppfyller användarnas behov och kan därmed ge dig en bättre ranking.
I läckan nämns också site authority och hur det påverkar rankingen. Site authority är ett mått som Google använder för att bedöma en sidas pålitlighet. Detta är egentligen ingen större överraskning då det går i riktlinje med Google EEAT som det pratats mycket om de senaste åren. Däremot har Google konsekvent förnekat existensen av någon form av domänauktoritetsmetrik. De har ständigt hävdat att ENDAST enskilda sidor bedöms utifrån deras PageRank. Enligt dokumenten från läckan så används detta mått på domännivå, vilket innebär att om en webbplats etablerar sig som auktoritativ inom ett visst ämnesområde, kan detta förbättra rankingen för flera sidor på samma domän, även om de inte själva har lika många externa länkar.
Google-läckan underströk också att bygga site authority är en långsiktig process. Att bygga auktoritet genom högkvalitativa länkar, varumärkesomnämnanden och andra externa auktoritetssignaler är förmodligen avgörande.
Inom SEO-världen har termen "sandbox" länge använts för att beskriva fenomenet där nya domäner har svårt att ranka organiskt, trots att de erbjuder högkvalitativt innehåll. Dokumentationen från Google bekräftar nu att domänens ålder faktiskt påverkar rankingen. Det är också värt att notera att termen "sandbox" nämns i dokumenten, trots att Google tidigare har förnekat att en sådan mekanism existerar.
Detta kan vara viktigt att ha i åtanke vid lansering av en ny webbplats eller ett nytt varumärke, att oavsett hur hårt ni arbetar med SEO så kommer tiden att spela en avgörande roll.
Google-läckan ger oss en inblick i hur den största sökmotorn i världen fungerar och gör det tydligt att vi inte alltid kan lita på Googles uttalanden, mycket av det som kommit fram i läckan går helt emot de uttalanden som kommit från Googles talespersoner.
Läckan bekräftar dock till mesta del gamla insikter från SEO-världen. Den visar att grundprinciperna för att skapa framgångsrikt innehåll fortfarande är relevanta: skapa utmärkt innehåll, marknadsför det effektivt, och etablera dig som en auktoritet inom ditt ämnesområde.
Fortsätt att arbeta med SEO på din site för att successivt förbättra rankingen. Vill du ha hjälp så finns vårt marknadsteam redo att ta sig an din site och hjälpa dig att skapa utmärkt innehåll.
Stort lycka till med din e-handel!