Blogg

SEO – lika viktigt 2024

Skriven av Fanny Forsberg | 2024-03-25 15:11

Börja året med att få gratis annonser på Google, i slutet av 2024

Ja, det kan väl vara en alldeles ypperlig start på det nya året! Det vi pratar om är vår allas kära eller icke så kära SEO. De flesta webbside-ägare vet att det är en viktig del i sin långsiktiga marknadsföringsstrategi men det känns säkert som en stor gråskala för många. Vilket gör att det blir naturligt att skjuta det framför sig.

 

Vad rekommenderar marknadsteamet Synlig?

Att synas och ta plats på Google är och kommer att vara extremt viktigt även detta år. 

Vi på Synlig rekommenderar i huvudsak att arbeta med betald annonsering, Google ads, sociala medier, Affiliate eller något annat som driver kunder till er sida för att slutföra med ett “Tack för ditt köp” i kassan. Tillsammans med detta förespråkar vi att även arbeta långsiktigt med sin organiska synlighet. SEO är faktiskt annonsering fast gratis, även om arbetet innan såklart kommer att kosta både tid och pengar. Men det blir som en investering i längden som kommer att vara värt det. 

 

SEO – Sökmotoroptimering på svenska eller Search engine optimization på engelska

Vi vill alltså med hjälp av data och information som redan finns att ta del av välja ut ord och/eller fraser som många personer är intresserade av. Vi vill sedan hjälpa till att ge Google information om att just er sida faktiskt har dessa produkter på er sida. 

Detta gör man bland annat genom att optimera eller inkludera fraser i olika segment på sin sida och att strukturera dem så det blir tydligt för Google.

 

Men är det verkligen så viktigt..?

Ja men det är det, syns man inte så finns man inte. Det stämmer faktiskt även om det är ett ganska uttjatat argument. Är man relativt ny och i startskottet med sin webbshop och inte väletablerad bland kunder behöver man lägga en del tid och energi på att få synlighet där potentiella kunder är. 

Synlighet kommer man till viss del få utan att göra något speciellt i alla fall. 

Jaha, varför ska vi lägga massa tid och pengar då? 

Jo, därför att vi behöver hamna på bättre placeringar än man hade gjort utan vidare insatser. Målet med både betald annonsering och SEO är att hamna “först” eller så nära först vi kan. Eftersom kunder har extremt lite tid och påverkas väldigt mycket av vad de ser först. Vi vill alltså hamna högt upp på Googles resultatsida – SERP.

 

Google kan välja själv

En organisk annons kan bli lite tokig om vi inte talar om för Google på ett bra sätt vad sidan innehåller. Då skapar sökmotorn själv en organisk annons utifrån vad den finner på sidan.

Oftast blir det inte helt åt pipan eftersom informationen tas från den befintliga sidan, men det kan både bli en väldigt naken annons som uppfattas både som oprofessionell och oinformativ. En till viktig aspekt är att vi vill fylla annonsen med så mycket viktigt som möjligt för att trycka undan konkurrenter (!), samtidigt som vi vill ge kunderna så mycket information som möjligt innan de klickar sig in. 

Att vara medveten om dessa automatiserade processer och optimera din webbshop för att ge relevant och engagerande innehåll kan hjälpa till att maximera synligheten och klickfrekvensen för organiska sökresultat. 

I slutändan ger det dig inte bara synlighet utan gratis annonser som inte kostar dig något när kunder klickar sig in! Suveränt!

Starta 2024 med något värdefullt, vill du inte själv så finns såklart vi på Synlig. Vi tycker detta är superkul!