För många e-handlare är julen årets mest intensiva period, och vi vet att rätt förberedelser kan göra stor skillnad i både försäljningen och kundnöjdheten.
Planera och se över lager och logistik
Oftast brukar man säga att det är bra att blicka framåt, men just när det gäller planering och strategi kan ett bra ställe att börja faktiskt vara i fjolårets siffror. Här finns det mycket viktig information som kan stärka denna säsongs framgång.
Börja med att kolla på fjolårets försäljning och ta fram de viktigaste produkterna där du ser att det var hög försäljning. Kanske var det så att några produkter tog slut i lagret allt för tidigt? Detta ger en tydlig bild av vilka varor som bör prioriteras.
Utöver den interna statistiken kan det även vara viktigt att blicka utåt och kolla på trender runt om i världen. Beställ extra lager av de mest trendande produkterna för att undvika restnoteringar. Populära produkter säljer slut snabbt under julen, och kunderna förväntar sig att kunna köpa här och nu. Detta är ingen tid för långa leveranstider.
Du bör även se över leveranskedjan och kommunicera med leverantörer för att undvika förseningar. Leveransproblem är en av de vanligaste orsakerna till att kunder blir missnöjda under julhandeln.
När allt detta är på plats får du inte glömma att säkerställa en effektiv lagerhantering. Du kanske kommer behöva ta in lite extra personal för att kunna hantera den ökade försäljningen och kraven på snabba leveranser.
Du kan även fundera på att se över fraktalternativ. Överväg expressleverans, fri frakt eller att minska frakttröskeln för att öka konverteringarna.
Checklistan
- Analysera föregående års försäljning
- Gör prognoser baserat på trender
- Se över leveranskedjan
Personlig och genomtänkt marknadsföring och kommunikation
Marknadsföring är a och o när det gäller att driva trafik under denna säsong. Här kan du tänka på att göra marknadsföringen så personlig som möjligt. Använd dig av befintlig kunddata för att ta fram en både personlig och riktad annonsering.
Sociala medier som Facebook och Instagram erbjuder stora möjligheter för julinspirerad marknadsföring. Förbered annonser och inlägg som speglar julandan och fångar uppmärksamheten hos både nya och befintliga kunder.
Vi tipsar om att skapa innehåll med bland annat förslag på presenter, inspiration för julklappar eller kampanjer med julrabatter.
Google Ads och SEO är också viktiga verktyg för att säkerställa att din e-handel syns för rätt målgrupper när de gör sina sökningar innan och under julhandeln. Genom att optimera för viktiga sökord kopplade till julklappsidéer och specifika produkter kan du öka dina chanser att nå kunder som redan har köpintentioner. I din butik kan du även tänka på att göra det enkelt för kunden att hitta julklapparna. Ett effektivt tips är att skapa en ny kategori (eller flera) som du till exempel kan kalla “julklappstips” eller “julklappar till henne” och sortera in lämpliga produkter där.
Tänk på att vara ute i god tid med dina betalda annonser då vi vet att en stor del av de klick som sker redan under oktober-november är med att generera försäljning under julhandeln.
E-postmarknadsföring är också en kraftfull kanal som bör planeras och segmenteras noggrant. Genom att dela upp din kundbas i olika målgrupper kan du skapa anpassade e-postkampanjer som träffar rätt. Tänk på att skicka påminnelser om aktuella erbjudanden eller påminn dem att slutföra sina lämnade varukorgar. Detta är särskilt effektivt i en tid då många är i köptankar men kan behöva en liten extra knuff för att avsluta sina köp.
Checklistan
- Personliga kampanjer
- Förbered annonser för sociala medier
- Optimera för viktiga jul-relaterade sökord
- Planera och segmentera e-postkampanjer
Erbjudanden och rabatter som känns som julklappar
Under juletid, när det är dags att handla mycket, vill kunderna gärna få ut så mycket som möjligt för sina pengar.
Därför är det extra viktigt att analysera konkurrenternas prissättning för att kunna sätta konkurrenskraftiga priser och se till att era produkter framstår som både prisvärda och attraktiva.
Ett effektivt sätt att öka försäljningen är att skapa paketerbjudanden, eller så kallade "bundles", där produkter som ofta köps tillsammans erbjuds som ett paket till ett rabatterat pris. Detta kan öka snittordervärdet och göra så att kunden får uppleva flera av era produkter som de kanske kommer att älska.
För många e-handlare är kundlojaliteten en väldigt viktig faktor. Julsäsongen är en fantastisk tid att fokusera på att stärka kundlojaliteten. Detta kan du göra genom att till exempel erbjuda exklusiva rabatter till särskilda kundgrupper, som lojala kunder eller nyhetsbrevsprenumeranter.
Genom att ge dessa kunder ett mervärde (en liten julklapp) kan ni öka deras engagemang och få dem att välja er oftare, samtidigt som ni skapar en känsla av att de får något unikt som andra går miste om.
Checklistan
- Sätt konkurrenskraftiga priser
- Paketerbjudanden och bundles
- Exklusiva erbjudanden
Våra sista men ack så viktiga tips:
- Förbered tidigt – ju tidigare, desto bättre! Många kunder börjar sin julshopping redan i oktober.
- Fokusera på kundservice – en positiv köpupplevelse under julen kan skapa lojala kunder för framtiden.
- Förlängda returer – överväg att förlänga returperioden för att minska köptröskeln inför jul.
- Analysera både i realtid och när säsongen är slut – se till att din spårning fungerar i tid. Analys i realtid ger dig möjlighet att snabbt anpassa och ändra strategier, medan analysen efter säsongen ger dig superviktiga insikter som du kan använda dig av både inför nästa års julsäsong med även för andra viktiga säsonger under året.
Lycka till med julhandeln önskar vi på Acendy! 🎅🎁